4. jan, 2016

Het schaap redt deze keer geen geestelijke...

Tegenwoordig zie je de filmpjes via Facebook zichzelf afspelen zonder er op te klikken. Ik zet mijn iPad aan, klik op Facebook en als een voorbijgaande bliksem zie ik een slaande beweging van een man met een lange witte jurk. De camera filmt van ver. Ik had ooit besloten nooit van die films te kijken waarin mensen worden vermoord of onthoofd. Tegen het onthoofden van een schaap kan ik niet kijken laat staan van een mens. Hoewel je nu tot conclusie bent gekomen dat een schaap meer barmhartigheid en meer hersens heeft dan bepaalde mensen toch blijft het schaap van mindere waarde, in de ogen van bijna alle mensen. Een schaap vermoord nooit iemand van eigen soort of andere levenden en is altijd het slachtoffer van mens en wolf. Dat is toegestaan door God en Allah. Het is eigenlijk God die het schaap opofferde, althans als we de heilige boeken moeten geloven die op dat punt allemaal op elkaar lijken en over het slachten van het schaap eensgezind eens zijn.
Maar even terug naar het filmpje dat zich geluidloos afspeelde. Ik was toch nieuwsgierig wat er zich in het filmpje afspeelde en met een klik start het filmpje vanaf het begin. Inderdaad een bliksemsnelle beweging van een man die nog geen fractie van een seconde duurde gaat mijn blik en aandacht iets lager. Ik zie een gebukte gestalte. De gestalte wordt in tweeën gesneden, een klein deel dat even verder rolt en het grootste gedeelte blijft bukken, als biddend persoon, bewegingloos. De camera gaat dichterbij. De man die de bliksemsnelle beweging maakte veegt zijn vlijmscherpe zwaard met een stofje schoon. Een plas bloed ligt naast het losse hoofd en het lichaam.
Ik kokhals en doe mijn iPad uit. Het beeld blijft in mijn hoofd zich herhalen. Een dag later blijft het nog steeds herhalen. In die tijd loopt de spanning op tussen Saudie-Arabië en Iran. De onthoofde man was een geestelijke Saudiër die tot de sjiitische minderheid behoort. Hij demonstreerde tegen de onderdrukking van zijn geloofsgenoten. Dat heeft hem, nu, uiteindelijk zijn kop gekost, in de letterlijke zin. Zou zijn onthoofding pijnloos gegaan zijn? Ja, tenminste als je dat vergelijkt met de onthoofdingen die ISIS mannen uitvoeren op hun slachtoffers waarbij de onthoofding erg lang duurt, althans voor het slachtoffer zelf. Zou de onthoofde geestelijke die in een fractie van een seconde zijn hoofd zag rollen nog iets gevoeld hebben? Zou hij het beseft hebben dat zijn hoofd van zijn lichaam los was en zo ja, hoe lang zou dat geduurd hebben. Dat zijn vragen die me bezig houden sinds ik die excursie, per ongeluk, gezien hebben.
Met zo iets wordt je weer met de neus op de feiten gedrukt. Je beseft dat Saudie-Arabië, de feitelijke Islamitische Staat is die geen respect voor de mens en zijn rechten heeft maar wel respect dwingt omdat de staat rijk is en over olie beschikt.