26. jul, 2021

Zomergast Roxane van Iperen

De tweede zomergast Roxane van Iperen boeit me vast aan zich, drie uur lang. Dat ik soms op het punt van mijn stoel zit naar haar te luister heeft niets te maken met haar mooie fijne gezicht. Evenmin met haar mooie blonde krullende boshaar.
Ze boeit me met haar indringende fragmenten die zij voor de avond heeft gekozen. Het eerste fragment zet je schrap en drukt je neus op harde feiten. Het eerste fragment gaat over de Italiaanse misdaad-fotograaf Letizia Battagalia. En dat is gelijk een schot in de roos. Die misdaad-fotograaf speelde met het publiceren van afschuwelijke foto’s van de maffia-moorden (jaren 80 en 90 van de vorige eeuw) een essentiële rol in het veranderen van het proces tegen de maffia en de corrupte politici.
Dit fragment komt harder aan omdat het zeer recent is dat heel Nederland afscheid moest nemen van Peter R de Vries, de koning van de misdaad-journalistiek die op een lichte dag, midden in het hartje van Amsterdam neergeschoten werd, waarschijnlijk door de georganiseerde misdaad. Roxane van Iperen zou geen bezwaar hebben tegen het publiceren van video’s  en foto’s van de aanslag op Peter R de Vries. De videos en foto’s van de aanslag gingen gelijk op sociale media circuleren maar de politie deed een oproep die te verwijderen. Alle instanties hebben de politie gehoorzaamd behalve Geenstijl. Geenstijl vond het het publiceren een vorm van persvrijheid. Roxane van Iperen vind ook het vertonen van onthoofdingen die ISIS hebben gepubliceerd ook mogen gezien worden door volwassenen die het willen zien.
Dat is wel een interessant onderwerp voor discussie. Ik zelf wil die gruwelijke misdaden van ISIS niet zien die ze met muziek en liederen monteerden. Dat wil steeds niet zien en ik vind het publiceren daarvan, met de stemmen en geluiden erbij onverantwoord. Die filmpjes zijn gemaakt om jongeren te ronselen. Over het zien van beelden van de aanslag op Peter R de Vries wilde ik beslist ook niet zien. Ik kon het niet maken. Het zal op mijn netvlies blijven hangen en andere beelden van hem, van jaren lang zou in de schaduw komen staan van dat ene beeld waar Peter op straat bloedend ligt. En zo wilde ik hem niet herinneren, niet omdat ik hem persoonlijk niet kende maar wie kende hem niet. Hij domineerde, vaak terecht, het beeld van de tv-zenders dat in elk huis binnenkwam.
Na een nachtje te hebben geslapen denk ik dat de beelden van Peter R de Vries zouden niet erger eruit zien dan de afschuwelijke doodgeschoten “maffia”-slachtoffers foto’s van misdaad-fotograaf Letizia Battagalia die ik als eerste keuzefragment van Roxane van Iperen heb gezien. Ik zoek naar de site van Geenstijl en tik Peter R. En inderdaad kan je een foto en een paar videos van Peter R van de direct na de aanslag te zien. Peter R ligt op de grond naast hem hurkt een vrouw. Ik zie bloed naast het grijze hoofd van Peter. Ik klik de site meteen weg. Ik krijg spijt van mijn onderneming maar het is te laat. Zo ga ik Peter R altijd zien. Die ene foto die ik in een fractie van een seconde zie gaat lang domineren.

Bijna alle fragmenten die Roxane van Iperen heeft laten zien hebben te maken met de eersten die het overheerste blik moeten breken. Ze noemde het (als ik me niet vergis) ‘hol in de loep’ en dat zijn mensen die voor veranderingen zorgen door aan alle te twijfelen en een andere kant van de zaak te laten zien. Dan kom je natuurlijk of de schuld die een slachtoffer zelf heeft aan zijn situatie. Dat is zeker boeiend.