19. nov, 2013

Wees duidelijk tegen kinderen over seksualiteit...

Het lijkt alsof de kinderen van nu op een hele vroege leeftijd volwassen worden. Dat zie je in alles. Op de dag waar Nederland geheel gemobiliseerd was hulp te verzamelen voor de getroffenen van de Tyfoon zag je opmerkelijk veel kinderen bij betrokken. Kinderen die nog geen tieners zijn. Je ziet ze langs huizen lopen geld verzamelen. Je ziet ze hun eigen spaargeld bieden. Je ziet ze als volwassenen spreken en als ze gelegenheid krijgen spreken ze ook hele verstandige dingen.
Met dat beeld op je netvlies lees je de krant. Ik lees meestal de kleine artikelen, kleine nieuwsitems die het journaal niet halen. In een van die kleine artikelen lees ik dat 8000 ouders hebben geprotesteerd tegen het programma Dokter Corrie, dat ze hun handtekeningen hebben gezet om het seksuele informatieve programma dat op ‘SchoolTV-Weekjournaal’ uitgezonden wordt onmiddellijk van de buis te halen. De 8000 ouders zijn van mening dat Dokter Corrie de geslachtdelen bij de naam noemt en demonstreert zaken als tongzoenen met een skelet. En dat ze weinig respect toont voor de seksualiteit.
Ik kende het programma niet en werd benieuwd er naar. Zoeken via google leverde binnen 10 seconden beeldmateriaal op. Ik keek naar twee van de afleveringen die rond 3 minuten duren. Een was inderdaad een demonstratie over zoenen met een skelet.
In elke keer heeft ze een bekende jonge gast die ze naar eigen ervaring vraagt.
Misschien zijn twee afleveringen te weinig om een oordeel te geven maar ik zag niets verkeerds in. Ik kon geen enkele respectloze gebaar of gebeurtenis in het programma zien. Juist het is gemaakt in de tijdgeest. Natuurlijk is het erg moeilijk om samen met je kind naar zo iets te kijken. Niet omdat je dat niet wil maar een ouder is meer bang voor de vragen van de kinderen. Ze schamen zich om de dingen bij de naam te noemen.
Ik als kind heb nooit seksuele voorlichtingen gekregen, dat zat niet in het vakkenpakket van de school. Ook de tv durfde zijn vingers er niet aan te branden. Ik heb mijn kinderen ook geen seksuele voorlichting gegeven en was daarom blij dat iemand anders, op school, deed.
Ik weet het niet maar als je het mannelijke geslachtsorgaan een dikke vinger gaat noemen of afzonderlijk afwijkende speer uit je kruis of iets anders dan brengt dat alleen verwarring. En het kruis van de vrouw wat moet men noemen? Urine gleuf? Plasspons?
Ik weet het niet. In de afgelopen eeuwen hebben de ouders alle valse namen geprobeerd maar uiteindelijk weet men dat het uit schaamte kwam. Ik zou zeggen: ‘noem de organen, de geslachtsdelen bij de juiste naam. En die skelet vond ik geestig, absurd en seksloos. Het enige wat ik niet weet is wie die 8000 ouders zijn. Wat voor cultuur of religie hebben ze? 

18. nov, 2013

Foto, hulp en herinneringen...

Op de voorpagina domineert een gekleurde foto die ruim de helft van de pagina in beslag neemt. Op de voorgrond zie je pakketjes liggen. De handen van vooral jongemannen die er op af komen rennen hebben net niet de pakketten kunnen pakken. Aan de wapperende haren weet je dat een heli er boven hangt en de fotograaf misschien nog in de heli zit. Midden op de foto zie je een militair die armen wijd open doet om de massa te hinderen de pakketten te pakken. Hij is volgens mij de enige die denkt zijn werk te doen. Hij kan de honderden rennende mensen niet hinderen, misschien kan hij een oud vrouwtje, een zwangere vrouw of een kind hinderen, niet meer. Je ziet op de foto dat niet iedereen rent. Er staan mensen ook te kijken. Wat gaat door die mensen heen? Het is toch niet hun aard om te gaan vechten om een voedselpakket maar als de nood breekt breekt hij soms ook de waardigheid van de mens. De wil tot leven is dan groter dan alles, dan de waardigheid. 

De foto herinnert me aan andere foto’s en video’s uit het voorjaar van 1991. In dat voorjaar vluchten de “Iraakse” Koerden massaal naar Iran en Turkije. De foto’s die aan de grens waren genoemden waren bijna hetzelfde. De helikopters hadden voedselpakketen gedropt en de massa die al dagen op de vlucht was wilde de maag vullen. Er was een essentieel verschil. De Turkse militairen waren ook massaal aanwezig en ze hinderden met geweld de massa. Ze sloegen er op los.
En nu ik die recente foto zie krijg ik spontaan een schrik, een steek in mijn hart en ik sluit mijn ogen. Ik kan niet meer naar de ellende kijken, ik kan het niet aan maar ik denk dat het goed is dat die aandacht krijgt. Want toen als de fotografen en cameramannen niet in de buurt waren en als die beelden niet waren gepubliceerd en op tv’s vertoond had zeker een ongekende ramp plaats gevonden. Een ramp waardoor de mensheid zou zich altijd had geschaamd. Toen hebben de geallieerden, Amerika voorop, de Irakezen inclusief de Koerden in de steek gelaten. De Amerikaanse president had het volk opgeroepen in opstand te komen tegen de dictator van Irak en toen ze dat deden, hielp hij Saddam indirect met het neerslaan van het volksopstand. Het resultaat: honderdduizenden doden. En zonder die foto’s en video’s waren de getallen tot miljoen(en) gestegen.
Kijk wat een foto kan doen. Dat mensen vandaag massaal gaan geven is een feit. Dat delen van de hulp in duistere zakken zal verdwijnen is en blijft ook een feit. Dat plunderingen plaats vonden en zullen vinden zal ook doorgaan. En dat de hulp niet iedereen of te laat zal bereiken zal ook blijven.
Laat vandaag maar de woorden als geven, geweten sussen, aandenken en redden zegevieren.      

17. nov, 2013

Broederschap?


Vanavond viel me een foto op. Ik ben bijna aan mijn ogen gaan wrijven of ik de foto goed zag. In de foto zaten de Turkse premier Tayeb Recep Erdogan en de Koerdische zanger Shivan Perwer gebroederlijk naast elkaar, op de eerste rij waar ook de vrouw van Erdogan zat. De Koerdische zanger Shivan droeg de Koerdische traditionele kleding.
Ik dacht dat de foto was bewerkt. Ik ging verder en zag zelfs een video. Ik speelde de video af en zag dat wat ik eerder had gezien geen fantasie maar werkelijkheid was. Het is een maal zo dat video meestal ook geluid bevat. In dit geval was ook geluid erbij. Niet alleen de Koerdische zanger Koerdische traditionele kledij droeg maar de Koerdische president van de regionale regering van Iraks-Koerdistan droeg ook Koerdische traditionele kledij. Hij stond achter een katheder en was aan het speechen, in het Koerdisch. Er stond een tolk achter hem die zijn Speech in het Turks vertolkte. Het gebeuren vond plaats in Diyarbakir. De Koerden geloven in hun hart dat Diyarbakir (de Koerden zelf noemen de stad Amed) de hoofdstad van groot Koerdistan zal worden.
Wat me opviel uit de video dat tijdens de speech zowel de premier, de Koerdische zanger en anderen met elkaar spraken en nauwelijks naar de speech hebben geluisterd. Wat me ook opviel uit de beelden dat er een groot publiek was en dat er grote Turkse rode vlaggen waren. Ik kon geen enkele Koerdische vlag zien. Zelfs de drie kleuren van de Koerdische vlag die je ziet tijdens de demonstraties in Diyarbakir waren er niet. Achter de Koerdische president was een reclamebord met vele bedrijfsnamen maar geen Koerdische vlag. In een shot achter de hoogwaardige bekleders zag ik een spandoek in Arabische letters waarop AMED (de Koerdische benaming van Diyarbakir) stond.
Aan het eind van de speech die erg vriendelijk en vreedzaam was en waarin vele malen de Turkse premier bedankt werd eindigde met de slogan: ‘leve de broederschap tussen Koerden en Turken’. De premier, zijn vrouw, de Koerdische zanger en de rest applaudisseerden.
Mijn gedachten gingen terug naar 12 maart 1970. Ik was een scholier in Bagdad en die dag werd als een vrije dag gegeven omdat Saddam Hussein een verdrag had getekend met de Koerdische leider, de vader van de huidige Koerdische president. De huidige Koerdische president en zijn oudere broer stonden samen met Saddam Hussein en andere belangrijke personen op het bordes. Saddam hield de handen van de twee Koerdische broers, de zonen van de legendarische Koerdische leider Barzani, omhoog en ze zwaaiden naar de feestvierende massa in Bagdad.
De liederen over de broederschap werden door de radio en tv gedraaid, constant en ook op staten gezongen. Het waren de Koerden die voor de broederschap zongen.
Koerden hebben altijd geroepen vrede te willen hebben met hun broeders maar die broeders zijn in de meerderheid en zien zichzelf als de oudere broer. En de ouder broer in die culturen wil zeggen dat hij alles mag bevelen en doen wat hij wil met de jongere broer. De jongere broer moet gehoorzamen, ook als hij klappen krijgt.
Natuurlijk moet men blij zijn dat in Diyarbakir in het Koerdisch gespeecht wordt terwijl Ataturk, die het Koerdisch verbood, verder op zijn paard staat te kijken. Het Koerdisch dat tot een paar jaar geleden in Turkije verboden was.
Dat de economie van Turkije die in sloop zat en sinds zij zaken met Iraks Koerdistan doet is de economie explosief gestegen is aan het beleid van Erdogan en zijn sluwheid te danken. Turkije die van haar groei afhankelijk van Koerdistan zal blijven geeft nog steeds niet alle (culturele) rechten waarop de Koerden recht op hebben. Behalve een paar culturele uitingen en in eigen taal mogen spreken hebben de Koerden niets bereikt. Hier in Nederland hebben de Koerden en Turken meer culturele rechten dan al die miljoenen Koerden op hun eigen grondgebied waar de rode Turkse vlag wappert onder het wakende oog van het Turkse leger.

14. nov, 2013

Van Kameel tot leeuw...

Je bent super intelligent. Je bent een genie. Je bent filoloog. Je bent filosoof. Je schrijft boeken. Je wilt de wereld veranderen. Je schrijft je beste boek. Je beweert dat het boek een roman is, een filosofische roman. Een boek dat uit vier delen bestaat. Je schrijft en je publiceert maar bijna niemand wil je werk lezen. Niemand kan je begrijpen. Niemand kan je boeken definiëren, afbakenen of sorteren. Bijna iedereen negeert je. Je hebt geen vrienden. Je geeft slechts aan zeven mens een exemplaar van je boek. Je verwacht explosieve reacties maar die blijven uit en je teleurstelling is groot. Je verdiept je verder in je poëtische, filosofische denkwereld. Je verdiept je zodanig zodat je niet uitkomt. Je raakt vertedert. je wordt gek, echt krankzinnig. Je schrijft niet meer en na elf jaar van eenzame krankzinnigheid ga je dood. Einde verhaal zou je zeggen. Nee, het verhaal begin pas. Want je bent niet zo maar iemand, je bent Friedrich Nietzsche. 
Ja, je bent de filosoof die de nazi’s voor hun ideologische karretje konden spannen. Ze hebben honderdduizenden exemplaren van je boek gedrukt en (gratis) gegeven.
En als het klopt dat er leven na de dood is, dat je ziel ergens zweeft zou je misschien hebben geroepen: ‘stop, zo heb ik het niet bedoeld’. Ja, je was in principe anti-antisemiet maar je zus was dat bijna ook maar met één anti minder, zonder het eerste deel van het woord, voor de spatie.
Ik kan het je niet kwalijk nemen dat je overvallen werd door Zarathoestra zelf, zoals je ergens beweert. Geesten vallen ons allemaal aan of verbeelden we ons dat. Ik kan je ook niet kwalijk nemen dat je de ideeën van Zarathoestra koestert en wilde die verspreiden.
Even voor alle duidelijkheid. Zarathoestra is geen familienaam uit Friesland. Nee, het is de verbastering van de naam ‘Zerdasht”, de filosoof Zerdasht die in de stad Urmia woonde in het huidige Iran. Zerdasht was filosoof, de profeet die na tien jaar vrijwillige opsluiting op een hoge berg zijn filosofie/religie wilde aankondigen. Hij zag dat het licht niet zonder het duister kon en dat hij de bemiddelaar is, de profeet. Hij werd eerst uitgescholden en weggehoond door eigen volk maar daarna toen de Perzische vorst zijn geloof aannam moest zijn eigen volk zijn geloof, met geweld, aanvaarden.
Ik ga me hier niet in verdiepen. Ook niet in jouw filosofie en of je veel van Zarathoestra hebt overgenomen of het je eigen poëtische ideeën waren onder het mom van.
Je zag de mens, althans door de ogen van je personage Zarathoestra, drie stadia doorlopen en zich ontwikkelen. Je bedoelde daarmee de Europese geest die je in zijn eerste fase te vergelijken is met een kameel, als een lastdier. Deze is vol medelijden en is tolerant en dat mag vergelijken worden met de Nederlandse politiekcorrecte partijen zoals PvdA, VVD, CDA en alle andere politieke partijen behalve Wilders. Niet PVV maar Wilders als persoon.
Wilders is de volgende stadia van alle kamelen als Samsom, Rutte, Buma enzovoort. Wilder is de geest van het nihilisme die jij de leeuw noemt (kijk maar naar zijn kapsel).
Het nihilisme van de leeuw Wilders kan niet het laatste woord zijn. Hij brult dat de bestaande cultuur niet deugt maar biedt geen alternatief.
En dat maakt dat de leeuw moet zich tot kind ontwikkelen. Het kind dat speelt, argeloos en onschuldig is. Het kind dat in staat is om te vergeten en voortdurend opnieuw te beginnen.
Dat kind is niet in Europa te vinden. Is dat kind Obama, Poetin of komt dat nooit? Blijft de mensheid zich in de dierenwereld circuleren, in een eeuwige wederkeer?

12. nov, 2013

Conducteur straft hoogbejaarde...

Je leest dat een hoogbejaarde vrouw van 89 jaar oud, die niet heeft ingecheckt, de trein uitgezet werd door een conducteur, een man die de vijftig had gepasseerd.
Dat incident staat niet op zichzelf en niet uniek. Eerder, ergens in april, werd een vrouw van 70 jaar, laat op de avond, ook uit de trein gezet omdat ze niet had ingecheckt.
Dat er zwarte rijders zijn dat geloof ik. Dat de conducteur hard moet optreden tegen de misbruikers begrijp ik evenzeer. De conducteur die de 89 jarige vrouw de trein had uitgezet had haar geen boete gegeven maar de mogelijkheid geboden om terug te keren: ‘U heeft zes minuten de tijd om te gaan inchecken en terug te keren.’
Dat zij het binnen de zes minuten het niet gered heeft is niet zijn schuld. Hij kon immers de trein niet hinderen te vertrekken. Hij handelde volgens de regels.
Een dergelijk iemand die deze mate van verantwoordelijkheidsgevoel heeft moet als een held gezien worden. En die conducteur is dan ook een held. Hij verdient een lintje op de eerste koningsdag. Ik weet bijna zeker dat hij hetzelfde gedaan zou hebben wanneer zijn eigen moeder, ook als die in de negentig is, dat hij hetzelfde gedaan zou hebben. Misschien had hij zijn moeder de mogelijkheid niet geboden om te gaan inchecken maar meteen een boete had gegeven. Dus, die hoogbejaarde vrouw mag van geluk spreken dat ze het te maken had met een patriot, een vaderlandse liefhebbende conducteur.

Ik kan het niet begrijpen dat er mensen zijn die het zielig vinden voor de hoogbejaarde vrouw, dat ze op die manier is uitgezet. Die mensen kijken niet naar het duivelse dilemma waarin die conducteur verkeerde.
Stel je voor. Je bent een man in uniform. Je moet een grote trein controleren. Je voelt je de baas over de trein. Nee, je bent de baas over de trein. Je bent de baas over de passagiers. Je denkt dat je in een maatschappij leeft die niet deugt. In een maatschappij die in een soort oorlog verkeert. Een maatschappij vol boeven, zwartrijders, criminelen, moordenaars, fanatici, politici, leugenaars, bedriegers, oplichters en noem maar op. Dat je elke dag met zulke mensen te maken hebt. Dat je elke dag met vertragingen en agressieve mensen te maken hebt. Dat je een hoogbejaarde ziet zitten een boek lezen, zich in een boek bijna verbergen. Je denkt na: ‘O, wat een lieve oma. Maar waarom probeert ze zich in haar boek te verbergen? Zou ze ook zwartrijden?’
En je krijgt gelijk. Ze heeft niet betaald. Je ziet in haar niet meer als een lieve oma maar als zwartrijdende heks. Je ziet haar kromme neus en grote wratten met haren op haar neus groeien. Je wrijft over je ogen. Je haalt die adem. Je bent getraind om je te beheersen. En omdat ze hoogbejaard is heb je medelijden met haar en denkt: ‘Oké, ik geef geen boete. Als ze de trein mist kan ze lekker even shoppen, ze heeft toch niets te doen. En dan pakt ze de volgende trein.’

Zo moet de conducteur gedacht hebben. Want de conducteur is de enige die zich kan voorstellen dat zwartrijden niet mag. Hij kan zich voorstellen dat wanneer alle hoogbejaarden zwart gaan rijden Nederlander failliet zal gaan.
In een machtpositie kunnen bepaalde mensen niet zo vaak komen. En die arme conducteur komt in die positie alleen wanneer hij zijn uniform aantrekt. Kan je je voorstellen dat hij thuis een rot leven heeft. Dat hij door zijn vrouw bedrogen wordt, door zijn kinderen met de nek aangekeken wordt en geen enkele vriend heeft waarmee hij het een en ander wat hij meemaakt bespreekt. Dat zijn chef hem niet waardeert omdat hij geen genoeg boetes uitdeelt.
Dat is toch zielig. Ja, die conducteur is een zielige man.