10. apr, 2014

Brengt zelfmoord verlossing?

Jan Peter Schmittmann* zit thuis. Hij is depressief. Hij is al heel lang depressief, sinds zijn gedwongen ontslag als hoogste bankier van ABN jaren geleden. Hij vind dat hij en niet Gerrit Zalm de nieuwe hoogste baas van ABN en Fortis had moeten worden maar Wouter Bos, de toenmalige minister koos voor Gerrit en niet voor hem. Jan Peter dacht dat hij recht op 18 miljoen euro had bij zijn ontslag maar kreeg slechts acht. En van die acht miljoen probeerde Wouter ook te snijden. Jan Peter kan waarschijnlijk niet over zijn verlies heen. Hij denkt dat het onterecht en hard tegen hem is opgetreden. Het falen van de banken in die tijd waar de economische crises begon rekent hij niet op zijn conto. Hij probeert een goede echtgenoot en goede vader te zijn maar het zit hem steeds dwars dat hij het niet had verdient om zo aan de kant gezet te worden. En als je een idee niet uit je hoofd kunt zetten, ook als je miljonair bent, dan loert het gevaar niet om je maar van binnenin je. 

Je raakt blind voor andere dingen, je ziet je vrouw niet. Je ziet haar wel maar je hoort haar niet. Je hoort haar wel maar je luistert niet. Je luister wel maar je verstaat haar niet. Je verstaat haar wel maar ze verstaan jou niet. Ja, dat denk jij omdat je helemaal wordt opgezogen in gedachten en je gedachten worden monsters en overheersen alles in je. In je lichaam en geest. Je kan niet meer normaal denken. 
Jan Peter tracht zijn dochters liefde te geven. Zeker de dochter die gehandicapt is. Elke keer als hij in haar ogen kijkt zie hij zichzelf als gehandicapt en die handicap wordt steeds groter en groter. Hij hoopt dat je echt invalide was, dat zijn hersenen gewist konden worden maar dat lukt niet. De hersenen van Jan Peter slaan op hol. Hij begint zijn vrouw niet als de lieve, zorgzame en kameraad te zien maar telkens als hij naar haar kijkt ziet hij óf Gerrit Zalm met zijn aanstekelijke lach óf ziet hij Wouter Bos met zijn cynische blik. De Wouters en Gerrits verveelvoudigen zich. Jan Peter wordt omsingeld. Als hij midden in de nacht wakker schrikt van een nachtmerrie, die steeds meer en heftiger worden, ziet hij Gerrit Zalm in bed liggen. Als hij naar de kamer van zijn dochter gaat ziet hij Wouter Bos haar aan het pesten.
Jan Peter probeert de spoken te verjagen. Maar de spoken zijn niet meer te verjagen. Ze maken hem het leven zeur. Hij weet dat hij miljoenen heeft en wil vakantie boeken om tot rust te komen. Als hij een reis boekt en naar een verre onbewoond eiland gaat ziet hij bij de aankomst Gerrit en Wouter op hem wachten. Als hij naar zijn vrouw en dochter kijkt ziet ze ook als Wouter en Gerrit. Hij keert terug. En het leven gaat jaren zo door. Op een ochtend wil hij echt van die twee af. Hij vermoord Gerrit en Wouter maar al gauw ontdekt hij dat het niet die twee waren maar zijn lieve vrouw en zijn lieve gehandicapte dochter. Jan Peter heeft geen keus. Hij vermoordt de twee kwelgeesten in zich in de hoop dat de dood hem van zijn lijden verlost. 
 
* ik las een klein bericht dat de staat de bankier Jan Peter Schmittmann als baksteen liet vallen.
9. apr, 2014

Product van verkrachting is geen slachtoffer maar een gevolg!

Soms gaat de tijd als een kogel die een hoofd raakt en het leven in dat lichaam beëindigt. De verhalen van jonge mensen die twintig jaar geleden nog niet geboren waren maar toch de oorlog in zich dragen als een wond, zijn ook kogels die langs mijn hoofd razen, bijna raak schieten. Rwanda was twintig jaar geleden in een burgeroorlog, een genocidale burgeroorlog. De Hutu's en de Tutsi's bestreden elkaar met alle middelen. En met alle gevolgen van dien, de gevolgen die bij een genocidale burgeroorlog behoren. Het is niet alleen (massa) moorden maar ook de verkrachtingen en elke vernietig die er bij hoort wanneer mensen blind raken van woede en wraak. Een jonge vrouw van 19 jaar oud vertelt haar verhaal maar wil haar foto niet plaatsen, ze wil anoniem blijven. "Drie jaar geleden kwam ik erachter dat ik uit een verkrachting ben geboren. Terwijl ik altijd dacht dat ik dezelfde vader als mijn oudere broers en zussen had. Hun vader is tijdens de genocide vermoord en ik ken hem alleen van foto's. Na zijn dood is mijn moeder verkracht en werd ik geboren. Als weduwe kreeg mijn moeder hulp van een landelijke organisatie, ook voor haar acht kinderen. Maar toen die organisatie erachter kwam dat ze een dochter van een dader had, werd de hulp aan mij stopgezet. Daardoor kwam ik achter de waarheid. Ik werd niet als slachtoffer beschouwd, maar als 'gevolg'. Ik denk niet graag aan mijn verleden. Daarom wil ik niet op de foto. Als ik aan mijn verleden denk, voel ik me zwak. En ik wil juist sterk en positief zijn. Met mijn moeder praat en bid ik veel. Dat geeft me vrede. Nu krijgen kinderen van verkrachters wel hulp. Mijn beste vriendin heeft dezelfde achtergrond. Maar zij en haar moeder hebben via de dader hiv gekregen. Zij heeft het veel zwaarder dan ik omdat ze ook nog ziek is en met school moest stoppen. Binnenkort ga ik studeren. Ik wil database-manager worden in de IT-sector." *

De jonge dame werd niet gezien als slachtoffer maar als gevolg. Wat een redenering. Het kwaad in de mens kan soms onbegrensd zijn. De jonge vrouw kan, met andere woorden, omdat ze de genen van de vijand heeft ooit toeslaat als haar vader. Worden dan de omstandigheden waarin het incident plaatsvond niet meegerekend of is de mens tijdens zijn blinde woede ontoerekeningsvatbaar?
Dit is niet typisch Rwandees, dit is typisch menselijk! Ja, de mens is in de staat alles te bedenken en uit te voeren. 
Wat me ook van een verhaal is bijgebleven is dat een vrouw die een haar baby op haar rug droeg sloeg de baby van een ander vrouw, van de vijand, dood.
Wat is de mens toch een vrolijke boel... 
* dit verhaal is een onderdeel van de verhalen van nog meer Rwandeze jongeren en ze staan in de Verdieping van maandag 7-4-2014 in dagblad Trouw.
9. apr, 2014

Product van verkrachting is geen slachtoffer maar een gevolg!

Soms gaat de tijd als een kogel die een hoofd raakt en het leven in dat lichaam beëindigt. De verhalen van jonge mensen die twintig jaar geleden nog niet geboren waren maar toch de oorlog in zich dragen als een wond, zijn ook kogels die langs mijn hoofd razen, bijna raak schieten. Rwanda was twintig jaar geleden in een burgeroorlog, een genocidale burgeroorlog. De Hutu's en de Tutsi's bestreden elkaar met alle middelen. En met alle gevolgen van dien, de gevolgen die bij een genocidale burgeroorlog behoren. Het is niet alleen (massa) moorden maar ook de verkrachtingen en elke vernietig die er bij hoort wanneer mensen blind raken van woede en wraak. Een jonge vrouw van 19 jaar oud vertelt haar verhaal maar wil haar foto niet plaatsen, ze wil anoniem blijven. "Drie jaar geleden kwam ik erachter dat ik uit een verkrachting ben geboren. Terwijl ik altijd dacht dat ik dezelfde vader als mijn oudere broers en zussen had. Hun vader is tijdens de genocide vermoord en ik ken hem alleen van foto's. Na zijn dood is mijn moeder verkracht en werd ik geboren. Als weduwe kreeg mijn moeder hulp van een landelijke organisatie, ook voor haar acht kinderen. Maar toen die organisatie erachter kwam dat ze een dochter van een dader had, werd de hulp aan mij stopgezet. Daardoor kwam ik achter de waarheid. Ik werd niet als slachtoffer beschouwd, maar als 'gevolg'. Ik denk niet graag aan mijn verleden. Daarom wil ik niet op de foto. Als ik aan mijn verleden denk, voel ik me zwak. En ik wil juist sterk en positief zijn. Met mijn moeder praat en bid ik veel. Dat geeft me vrede. Nu krijgen kinderen van verkrachters wel hulp. Mijn beste vriendin heeft dezelfde achtergrond. Maar zij en haar moeder hebben via de dader hiv gekregen. Zij heeft het veel zwaarder dan ik omdat ze ook nog ziek is en met school moest stoppen. Binnenkort ga ik studeren. Ik wil database-manager worden in de IT-sector." *

De jonge dame werd niet gezien als slachtoffer maar als gevolg. Wat een redenering. Het kwaad in de mens kan soms onbegrensd zijn. De jonge vrouw kan, met andere woorden, omdat ze de genen van de vijand heeft ooit toeslaat als haar vader. Worden dan de omstandigheden waarin het incident plaatsvond niet meegerekend of is de mens tijdens zijn blinde woede ontoerekeningsvatbaar?
Dit is niet typisch Rwandees, dit is typisch menselijk! Ja, de mens is in de staat alles te bedenken en uit te voeren. 
Wat me ook van een verhaal is bijgebleven is dat een vrouw die een haar baby op haar rug droeg sloeg de baby van een ander vrouw, van de vijand, dood.
Wat is de mens toch een vrolijke boel... 
* dit verhaal is een onderdeel van de verhalen van nog meer Rwandeze jongeren en ze staan in de Verdieping van maandag 7-4-2014 in dagblad Trouw.
7. apr, 2014

Meer jongeren met minder handen

Het is laat op de avond. Je bent moe, gaat naar bed in de hoop heerlijk te slapen. Je ligt naast je geliefde. Je valt in slaap en je droomt lekker. Je hoort bepaalde geluiden en je weet niet of het een droomt is of werkelijkheid. De geluiden zijn heftig. Je schrikt wakker en gaat rechtop in je bed zitten. Je kijkt naar je partner die is net zo geschrokken als jij bent en kijkt met angst in de leegte. Je durft niets te zeggen. Je luistert verder en je beseft dat er een vreemde in je huis is, een vreemde die zichzelf heeft uitgenodigd. Iemand die komt waardevolle spullen van je afpikken, desnoods met geweld. In een flits kan de angst je verlammen maar het kan ook de adrenaline en moed wekken. Je vindt de situatie op zijn zachts gezegd niet fijn, dat iemand in je huis, op dit "heilige" uur, dringt. Het eerste wat je denkt: zelfverdediging. Je grijpt naar een attribuut dat je in je verdediging kan helpen. Dat kan een stok zijn, een mes, een pistool. Het ligt er aan of je voorbereid bent op zulk gevaar. En voor je het weet staan twee bewapende en gemaskerde mannen in je slaapkamer. Ze schreeuwen: 'je geld of je leven?' Wat zal je doen? Iedereen reageert anders. De zenuwen bepalen. Op dat moment zal blijken of je ijzige of zachte zenuwen hebt. En zenuwen bepalen of je moed hebt en de moet wordt aangestuurd door emoties en emoties kunnen somt vechten met het verstand. Het is ook algemeen bekend dat we onze emoties niet de baas kunnen zijn. We kunnen op een bepaald moment iets doen waar we geen controle over onze emoties hebben die onze daden aansturen. 
En stel je voor dat je in die situatie bent. Net wakker geschud en het viezer van een geladen wapen op je gericht ziet en er is iemand die tegen je schreeuwt dat je je leven gaat verliezen. En je beseft dat het menen is dat je misschien binnen een paar minuten dood zult gaan. 
Je vredige huiskamer verandert in een oorlogsveld, een front. Wat doe je? Kan je je zelf beheersen? Volgens de rechtstaat moet je je wel beheersen. Je moet je emoties uitschakelen en je moet de indringer die je al dan niet te hard aanpakken, niet met boven proportioneel geweld te lijf gaan.
Ik vind het een goede zaak. Geweld gebruiken, tegen wie dan ook is verwerpelijk, zelfs niet tegen de indringer die je met de dood bedreigt. Alleen hoe krijg je dat voor elkaar? Heeft de staat je dat bijgebracht, geleerd? Begrijpt de rechtstaat dat je als mens, in een bepaalde situaties heel anders kunt reageren en dat die reactie niet in je macht zit. Heeft de staat die je de zelfbeheersing bijgebracht, geleerd? Heeft de staat de bevolking cursussen gegeven hoe ze hun emoties kunnen beheersen?
Het zijn vragen die opkomen waaien naar aanleiding van het doodschieten van twee overvallers en de woedende demonstraties die het geweld tegen die twee overvallers afkeuren? 
Ik ben blij voor de overvaller, dieven en inbrekers met een islamitische achtergrond dat ze niet in een land als Saudi Arabië wonen waar ze hun daden plegen. Daar worden hun handen afgehakt en misschien komen ze in aanmerking voor onthoofding. Als die regel van de sharia in Nederland zou toegepast worden (Geert Wilders zou dit toejuichen) zouden meer jongeren met minder handen door het leven gaan.
 
3. apr, 2014

Vrouwelijke veiligheidstroepen gehinderd door kleding

Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden. Hoewel de schijn ook goed bedriegt kan ik, bij het zien van deze foto van de vrouwelijke Palestijnse veiligheidstroepen die loyaal zijn aan Hamas, niest anders concluderen dan dat inderdaad een beeld meer zegt dan duizend woorden. 

Laat ik me beperken tot de gezichtsuitdrukkingen van de dames. Helemaal links van de kijker en dus helemaal rechts op de foto zie je een vrouw met een bril nadenken. Ze houdt haar geweer half naar de grond. Haar voeten staan naast elkaar als een omgedraaide letter V die voornamelijk gebruikt wordt als een symbool van overwinning. De V van het Engelse woord Victrory. 
Waar zou de vrouw over nadenken, peinzen? Zou ze denken: 'Wat doe ik hier in godsnaam?' Zou ze denken dat vechten eigenlijk niets voor haar is. Zeker niet in die hitte en in die kleding. Aan haar gezicht lees ik fatsoen, liefde en intelligentie (nee, niet vanwege haar bril). Ik lees aan haar uitdrukking dat ze moeite heeft, zich bijna schaamt omdat ze niet op de goede plaats is. Ze onderdrukt een kleine cynische lach. Misschien denkt ze aan hoe ze daar ingerold was, dat ze het belachelijk vind om zich, als veiligheidsdier, zo dik te moeten aan te kleden en een geweer in de hand te nemen. Dat het misschien voor de show interessant zou zijn maar niet werkelijk en efficiënt is wanneer echt opgetreden moet worden.
ik geloof dat die dames in die kleding geen enkele verdediging of aanval kunnen verrichten. Het is duidelijk dat ze onder hun gewaad die op een dikke deken of een slaapzak lijkt nog meer dikke kleding dragen. Dat ze een witte hoofddoek dragen die over de schouders en borsten komt staat ook in de weg als je wil gaan vechten. En die pet bovenop de hoofddoek verlicht de last niet en laat de warmte die het zweet produceert niet transpireren. Het zweet blijft dan kleven in het hele lichaam. Ik denk dat de dames bij de eerste echte actie meer moeite met zichzelf zouden hebben dan met de vijand. 
Wat opmerkelijk is dat een van de vrouwen, de tweede van recht van de kijker en vierde van links op de foto die overigens schiet en een vechters houding heeft lijkt of ze baard en snor te hebben. Ze lijkt meer op een man dan op een vrouw. 
Voor de rest kijk maar zelf en oordeel. Misschien zie je andere dingen die ik niet zie.